tisdag 9 augusti 2016

23+0

En mycket viktig milstolpe har idag uppfyllts gällande vår lille son, from idag sätter neonatal in alla livsuppehållande livsåtgärder ifall vår gosse skulle titta ut tidigare. Jag har längtat efter denna dagen oerhört länge, jag vet ju av arbetserfarenhet hur viktigt det är med 23+0 och nu är vi där. Även om det är stora risker för bebisar att födas i 23+0 till 25+0 så är det ändå viktigt att man gör något ifall det oundvikliga skulle inträffa. Jag önskar att jag kunde få känna glädje utan oro vid denna graviditet men jag vet att jag aldrig kommer få känna mig sprudlande glad utan ha oron som sitter på mina axlar. Jag har så svårt att se ett lyckligt slut för oss, har så svårt att se att detta ska sluta i en lycklig saga om 14-17 veckor och det är så tråkigt att bli berövad på det. Men vad kan man vänta sig efter 7 års barnlöshet, 1 missfall och 7 misslyckade ivf försök. Efter år av bakslag och tråkigheter så kan jag inte suga på lovets sötma även om jag försöker så mycket att tänka positivt och framåt, att köpa kläder och saker till vår gosse gör mig glad men samtidigt så finns oron för att vi köper detta i onödan. Så orättvist det är mot oss som kämpat att vi inte kan få njuta av denna rid såsom de som har enkelt för att bli gravida ofta gör, deras oro finns givetvis ibland också men blir ändå inte på samma sätt som den oron som vi barnlösa får i samband med graviditet. 

För övrigt strejkar min kropp fortfarande, ska till läkaren på torsdag för att be om sjukskrivning och jag hoppas att han gör det. Jag har ju arbetat med honom så han känner mig vilket kanske underlättar lite. Men att känna sig låst hemma, att inte kunna sitta på en stol mer än 1h eller bara kunna gå på kort promenad med mina vovvar på 15 min är inget kul. MEN samtidigt kunde det ju vara värre så jag ska inte klaga. Förhoppningsvis får jag gosa med min son i november och känna att allt jag gått igenom under 6år har varit värt det.

I söndags fick min käre make vara med om något alldeles underbart, han fick känna de första sparkarna på utsidan av magen och det gjorde mig så glad. Att han får känna sin son såsom jag gjort under 11 veckor var fantastiskt och se makens leende slog allt. Jag älskar min make så oerhört mycket och är så glad över att vi får dela detta tillsammans, han kommer bli världens finaste pappa!

46 kommentarer:

  1. Stort grattis till vecka 23!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En härlig känsla. Sköt om dig vännen. Kram

      Radera
  2. Härligt med vecka 23, grattis! :) Förstår att det är svårt njuta av graviditeten fullt ut, men jag tror verkligen ni kommer att komma helt i mål med er lilla son! Fantastiskt med sparkar, gud så mysigt!!!!
    Själv bekymrar jag mig över mig egen graviditet, som vanligt. RUL på fredag!! Så rädd att de inte ska finna liv eller att något ska gå fel. Denna ständiga oro och bekymringar...
    Stort lycka till, igen! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du har rätt. Ert rul kommer gå alldeles utmärkt, lycka till vännen. Kram

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Vad härligt! Och förstår verkligen det där med oron och att inte våga njuta fullt ut. Vecka 26+0 var verkligen den största milstolpen i min förra (och likaså i denna) graviditet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med förståelighet av er tjejer. Man har sina egna milstolpar i det här. Håller tummarna för dig! Kram Genus Longing

      Radera
  5. Blir orolig när du ej uppdaterar <3

    SvaraRadera
  6. Hoppas allt är bra! <3

    SvaraRadera
  7. Tänker på er, hoppas att allt är bra! Kram frugg

    SvaraRadera
  8. Hoppas att allt är bra med er <3

    SvaraRadera
  9. Hoppas att ni mår bra. Så längesen du uppdaterade:(

    SvaraRadera
  10. Vet egentligen inte ens vem du är men jag följer din blogg och ligger nästan sömnlös inför ditt val att inte blogga. Hoppas av hela mitt hjärta att ni mår bra! ❤️

    SvaraRadera
  11. Kikade in här. Hoppas allt går bra. Stor kram/ Karin

    SvaraRadera
  12. Saknar uppdatering och hoppas verkligen att du mår bra.
    Kram. /Berith

    SvaraRadera
  13. Hoppas av hela mitt hjärta att allt är bra med dig/er!! Saknar dina vecko uppdateringar, blir orolig :,(
    Styrke Kramar i massor vännen!! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  14. Kom gärna snart med uppdatering. Orolig här..!

    SvaraRadera
  15. Hoppas innerligt att allt är väl med er!

    SvaraRadera
  16. Hoppas verkligen att inget hemskt hänt! /malin

    SvaraRadera
  17. Tänker på er! Hoppas att allt är bra.

    SvaraRadera
  18. Tänker på dig/er hoppas allt är väl.

    SvaraRadera
  19. Länge sedan du uppdaterade. Saknar både updates och dina kloka kommentarer. Tänker på er och hoppas att allt är som det ska <3

    SvaraRadera
  20. Så oroande att du slutat uppdatera:(
    Hoppas att ni mår bra.
    Kram
    Hannah

    SvaraRadera
  21. Kram till dig :) hoppas att ni mår bra

    SvaraRadera
  22. Tänker på dig varje dag!Kram❤️❤️/K

    SvaraRadera
  23. Tänker på Dig!! Kraam ❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  24. Oj, har du känt sparkar sen vecka 12?? Jag är i 19 nu och är superfrusterad över att jag inget känner. Och som vanligt är jag helt med dig på känslan, jag lär inte känna mig det minsta lättad vid 23 heller, har så dålig erfarenhet av det.. Längtar som besatt dels efter RUL o dels efter v 30 för då kommer jag känna mig säkrare på ett helt annat sätt, då får bebis titta ut om han vill liksom. För vårt sjukhus är v 30 gränsen för när de hanterar det själva, är det tidigare (23-29) blir det ilfart till universitetssjukhuset låångt bort. O det kan ju givetvis gå fint men känns läskigt.. Nåja slut på uppsatsen, du är iaf inte ensam o jag känner exakt som du att det är ju sjutton att man inte kan våga njuta- men vem kan klandra en när man kämpat i åratal! Många peppkramar, hoppas du får den sjukskrivning du vill ha!

    SvaraRadera
  25. Hoppas som så många andra att det "bara" är ett uppehåll i dina uppdateringar/inlägg pga trötthet och sedvanliga gravidkrämpor och att det inte är något negativt som hänt. Tänker på dig och fortsätter hålla mina tummar stenhårt för dig.
    Kram

    SvaraRadera
  26. Hur går det? Hoppas bra! Håller tummarna för det. Kram/ Karin

    SvaraRadera
  27. Tänker på dig varje dag och undrar och hoppas att allt är bra trots tystnaden. ❤️

    SvaraRadera
  28. Hur går det för dig? Tänker på dig ❤️

    SvaraRadera
  29. Länge sen du uppdaterade. Tänker ibland hur det gått för dig. Bra hoppas jag. / Karin

    SvaraRadera
  30. Kollar av ofta hoppas på ett litet livstecken från dig/er undrar så.

    SvaraRadera
  31. Hej! Ser att din blogg ligger under kategorin "Föräldrar"...? Hoppas så innerligt att allt är bra med er!!! ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon flyttade den dit innan hon slutade blogga.. Vet för hon tipsade mig om att göra det när jag plussat.

      Radera
  32. Är det någon som vet hur det har gått för genus longing?
    Följt den här bloggen så otroligt länge så det känns hemskt att inte få veta att allt gått bra... håller tummarna för att allt gått bra!!!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja samma här, tittar in här flera gånger om dagen och hoppas att hon ska ha skrivit något! Man får ju ett speciellt "band" till varandra här i "ivf-världen", och jag kan inte sluta tänka på henne och hoppas så att allt är bra! ❤

      Radera
    2. En till som undrar och håller tummarna.. /ivfknyttet

      Radera
  33. Men Åhhh.... är det ingen som vet något om hur det har gått?
    Håller tummar och tår för att hela familjen mår bra❤
    Önskar så någon liten rad om att allt är bra med er!
    Hoppas att inget hänt någon av er något!!!!
    Kramar i massor

    SvaraRadera