torsdag 16 mars 2017

7 månader och 6 månader

Hej alla! Nu är det längesedan jag skrev och jag önskar att jag hade mycket positivt att säga. Men tyvärr gör jag er besvikna, vi är fortfarande på neo med Charlie och vi vet inte när vi kommer. hem. Han vill inte bli bättre utan stampar på samma ställe som i julas förutom att han blir mer stabil och växer. Nu är han snart 6 månader ute men egentligen är han 3,5 månader enligt bf datum. Han är 61,2 cm och väger 5680 g, han har stått stilla i vikt och gått ner lite så han har sond nu då han inte vill äta fulla mål med flaskan. Tydligen ganska vanligt när de är lungsjuka, de ska kanske sätta peg i magen på honom för längre bruk tills han vill äta normalt igen. Han har fortfarande högflödesgrimma med hög syrgashalt, utan syrgasen dör han inom en timme så känslig är han. Just nu har han oförklarlig feber sedan 9 dagar, han är odlad överallt men de hittar ingenting. Så vi tar ett steg fram och 2-3 steg tillbaka så det är så segt. Jag har nu bott på sjukhus i 7 månader och jag avskyr varje dag här, jag sover hemma enstaka nätter men försöker att åka hem en dag i veckan för att umgås med vovvarna och få en paus. Livet känns faktiskt skit fastän jag har min son, för jag har inget liv utan sitter inspärrad på ett rum på 12 kvm hela dygnet utan att kunna röra mig fritt. Personalen här på neo är underbara och fantastiska, de försöker att passa Charlie en stund på dagen så att jag kan gå på promenad och de passar honom ibland så att maken och jag kan åka ut och äta middag tillsammans. Utan dem hade vi aldrig klarat detta, för det så påfrestande både psykiskt och fysiskt så ni kan inte ana. Att bli förälder till ett sjukt barn är ett helvete och jag kan inte njuta av att vi äntligen fått vårt efterlängtade barn vilket känns tufft. Att dessutom veta att han blivit sjuk pga att jag varit så sjuk känns ännu värre och jag tar på min skulden fastän jag inte orsakade detta medvetet MEN det är min kropp som gjorde Charlie sjuk och det får mitt hjärta att brista. En påse plasma förändrade min son som var så frisk, livet är så orättvist. Jag vet att en del av er kanske säger att jag ska vara glad att jag fått ett barn och inte klaga. Jag ÄR glad men att leva såhär är ett helvete och vi vet inte om/när Charlie blir bra och kan slippa sin syrgas. Han är så lungsjuk att ingen vet något om framtiden, de har aldrig haft ett sådant här fall förut och de har aldrig sett ett sådant slött tillfrisknande. Jag skulle vilja gå till förlossningens reklamation och byta ut hans lungor mot nya friska. Jag skulle vilja vrida tiden tillbaka och informera om att den plasman skulle förstöra 2 liv. Att se sitt barn kämpa med andningen är fruktansvärt och speciellt veta att detta hade kunnat förhindrats är jobbigt. Ett oskyldigt barn fick sitt liv förstört fastän alla vet om risken med att få plasma från en kvinna som varit gravid. Ett fint barn som inte ser sjuk ut när man tittar på honom, han ser så frisk ut bakom sin grimma vilket kan lura vem som helst.

Charlie utan sin syrgasgrimma,
vi tog kortet när vi bytte alla slangar.


15 kommentarer:

  1. Men kära ni!!!
    Ni har ALL rätt att beklaga er.. självklart är ni överlyckliga över att ha fått en så fantastiskt fin liten pojke❤ men självklart är ni helt förstörda av att se honom så dålig!
    Det finns inget värre än att se sina barn dåliga... man är så maktlös!!
    Du ska aldrig behöva be om ursäkt för dina känslor..det här är din blogg som ska vara en utloppskälla och ingen dömer er. Tvärtom!
    Önskar så att det ska sluta lyckligt för er och att ni snart kan få njuta av att vara en familj!!
    Ni har en så otroligt vacker liten kämpe!!
    Mängder med kramar till er!!!
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Åh det gör så ont att höra... Tårarna rinner!
    Vilken smärta att se sitt barn så sjukt��
    Och vilken styrka ni har som tar er igenom det här!
    Önskar så att jag fått läsa något helt annat än att lille Charlie är så dålig!
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni snart får åka hem som en HEL familj❤
    Det är inte klokt att livet vänder så och att ett litet barn ska behöva utstå svåra sjukdomar!
    Jag tänker på er och er fina, fina gosse!
    Styrkekramar / Julia

    SvaraRadera
  3. Vad "skönt" att få veta hur det går för er, på det mest brutala och ärliga sättet som finns. Har aldrig varit i den sits ni befinner er i (och jag hoppas verkligen att slippa med), så jag kan bara ana vilket helvete ni faktiskt befinner er i. Att "leva" i en miljö som är andras arbetsplats, se hur de kommer och går medan man själv är "fast" är tufft och särskilt under så lång tid. Att aldrig få vara riktigt i fred eller att själv få bestämma och styra allt - utan att någon annan har något att faktiskt säga till om - är en av de mest lyxiga vardagsting vi vuxna trots allt har (om vi är friska osv).

    Blir glad av att höra att ni får sånt stöd från personalen och att ni får och tar chansen att komma ifrån sjukhuset på tu man hand för mat mm. Den situationen ni lever i nu kan verkligen knäcka vem som helst. Och du ska absolut inte skämmas över dina tankar och känslor, eller be om ursäkt för dem. Däremot ska du vara stolt över att du faktiskt vågar erkänna att livet suger just nu, och att situationen är allt annat än "normal".

    Jag fortsätter hålla tummarna för att ni snart ska få åka hem, och att er underbara kille ska bli så frisk att han kan få slippa både grimma och sond i framtiden. Han är för övrigt en riktigt söt liten kille!

    Kram till er

    SvaraRadera
  4. Vilken söt kille. Tänkt så på er om hur det gatt. Vilket ärligt inlägg, härligt med ärlighet jag bara önskar att er kille var frisk att ni fick komma hem. Ni verkar trots allt lösa och hantera situationen jättebra. Mappa styrka till er. Finns inga ord i världen jag kan ge er som blir rätt. Mer än massa kärlek skickar jag er. Stor kram cicci

    SvaraRadera
  5. DU ska absolut inte skämmas över dem känslorna.. jag lider själv av svår endometrios, har ivf-barn som föddes prematur med urakut snittt i april pga förlossningen startade och alla mina sammanväxningar pga av endon gjorde att han satt fast i ett tvärläge med fötterna dinglade nere i slidan. Jag förstår verkligen din känsla kring att det är "ditt fel", jag hade/har också den känslan. Vi var "bara" inskrivna på neo i ca 3 veckor och han fick lite njurproblem men annars fullt frisk, så går ju inte att jämföra med er situation. Att spendera så lång tid i ett sådant litet rum skulle göra vem som helst deprimerad.. finns det någon möjlighet för att ex ställa sig på listan för lungtransplantation? Eller är han "för frisk" för det.
    Tänker verkligen på er och skulle gärna skicka en liten present om du vill skicka din adress (du kan skicka till sarathormeyer@gmail.com)
    Kram ❤️❤️

    SvaraRadera
  6. Men sån söt liten kille!!! En riktig goding... Såna mjuka goa kinder, man vill bara pussa ju ;)

    STOR K R A M till dig, min fina vän

    SvaraRadera
  7. Åh har tänkt så mycket på er. Ber för att allt kommer att ordna sig och att ni snart får komma hem allihopa tillsammans <3

    SvaraRadera
  8. Klart man får känna som du. Låg på neo en månad med våra twins för 2 år sedan. Har aldrig mått så dåligt, kunde inte känna mig riktigt lycklig över barnen (som jag såklart älskade och var tacksam för) förrän flera månader efter att vi kommit hem. Det är en konstig tillvaro, man är så isolerad och ensam och när jag väl vågade träffa någon var jag livrädd att bli sjuk och smitta bebisarna med något. All styrka till er och han är så fin er lilla kille. Man vill ju så gärna få träffa sina nära och visa sin fina bebis. Kändes som jag hittade på att vi fått barn när de aldrig fick träffa dem. Förstår att det känns som ditt fel även om det inte är så. Kände precis samma sak, kunde inte bli gravid (ÄD), kunde inte vara gravid (barnen kom i v.30), kunde inte föda (urakut snitt), kunde inte amma men det är ju inte det som avgör hur man blir som förälder. <3

    SvaraRadera
  9. Finner inga ord..det är bra så orättvist. Efter allt ert kämpande för att få bli föräldrar så händer detta..era liv står på sin yttersta spets och ingen kan sia om hur framtiden blir. Åter igen är det moder natur och ödet som bestämmer. Jag kan bara sända er en massa kärlek, lycka och hopp om att allt ska bli bra för er. Tänker på er vännen!! <3 <3 <3

    Varma Kramar från B

    SvaraRadera
  10. Ååå, fina ni <3 Jag önskar mig inget hellre än att få ett barn. Men skulle aldrig säga att "du har ju iallafall ett barn" till någon i er situation. Jag hoppas och önskar att Charlie kommer bli bättre snart och att ni kommer få vara tillsammans som en hel familj hemma <3
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att du får bli mamma snart vännen ❤ Kram Genus Longing

      Radera
  11. Åhh vad mycket ni får gå igenom.
    Det finns inga ord till tröst men det är sååå orättvist att ett efterlängtat litet barn och hans föräldrar skall få vara med om allt detta.
    Med allt hopp om att det blir bra!
    kram från Berith

    SvaraRadera
  12. Du FÅR klaga, precis hur mycket du vill. Det är ju en galen situation ni hamnat i, jag har aldrig hört om någon som legat på neo så länge i ett sträck, kan inte ens föreställa mig hur det måste slita på er. Låter bra att du åker hem ibland och får andas lite, du måste ju tänka på dig själv också, så att du orkar. Har ni fått kontakt med kurator/psykolog på sjukhuset? Tycker det borde erbjudas i sådana här fall. Ibland kan det vara skönt att bara få prata ut i enrum med någon där man kan få ventilera ut alla känslor, även de som tar emot att säga högt inför de man älskar. För man får ju känna som man gör och känna att det är skitjobbigt även om man fått ett efterlängtat barn.
    Hoppas innerligt att det vänder snart och att ni kan börja trappa ner på syrgasen och börja närma er ett vanligt liv utan slangar och sjukhus. Tills dess; det är ok att känna att det är skit just nu, det är ok att förlita sig på personalen ibland för att få andningspaus, det är ok att be om hjälp.
    Många många styrkekramar!!

    SvaraRadera
  13. Åh, vad glad jag blir av att se ett nytt inlägg i din blogg! Har tänkt så mycket på er! Du har rätt att känna precis det du känner. Ni är några otroliga kämpar. Det är nog med otur för er nu, låt det bli en ordentlig medvind för er framöver. Önskar så att jag kunde göra något, så allt kunde bli bra direkt!
    Charlie är fantastiskt söt �� Vilken kämpe!
    Hur mår din kropp eller alla omständigheter? Är du på bättringsvägen? KRAMAR ❤️

    SvaraRadera
  14. Stort grattis till er fina son ❤️ Förstår att det är tufft! Jag hoppas av hela mitt hjärta att han tillfrisknar och att ni får åka hem! ❤️

    SvaraRadera