tisdag 26 april 2016

8+0

För er som kämpar med ivf eller fått mycket tidiga missfall som undrar om man är lycklig när man blivit gravid efter lång kamp får ni nu svaret; visst är man glad av att blivit gravid efter 8 års kamp och 9 ivf försök varav 8 egna ivf försök och 1 äd försök MEN samtidigt kantas lyckan av en ständig oro och man är väldigt rädd att drömmen ska gå i kras vilket sekund som helst. Nu är jag i 8+0 men tittar på toalettpappret efter varje toalettbesök och granskar Lutinuspinnen 3 gånger om dagen så det är fortfarande en kamp. Nu har jag gjort några ulj redan och det tack vare mitt arbete så jag vet att bebisen lever och växer men det gör inte oron mindre. Efter 5 år med ivf så har jag lärt mig väl att hantera alla minus försök men att hantera det vi nu går igenom kan jag inte, att få plus blev min svaghet och jag erkänner att det är mer jobbigt att vara gravid såhär tidigt än att få minus på stickan. Så jag hoppas att ni nu förstår att jag dansar inte på några rosa moln eller går med ett leende på läpparna dagarna i ändå, jag går med en ständig oro i själen samtidigt som jag är oerhört tacksam för att ha blivit gravid.

Mina symtom kommer och går, det jobbiga är att jag inte kan äta husmanskost längre som jag innan detta älskade, nu älskar jag helt plötsligt skräpmat och choklad igen. Som tur är äter jag så lite att jag inte går upp i vikt ännu så det är skönt men jag vet att ju längre graviditeten kommer så kommer vågen att peka upp. Jag mår illa i perioder, igår och inatt mådde jag illa nästan hela tiden men idag har jag mått bra så allt pendlar verkligen. I vecka 8-10 är ju hcg som starkast så det är nu många börjar må illa och kräkas så vi får se hur det går. Vi ska till Special Mvc nästa vecka så då blir det nytt ulj för att se om det fortfarande slår ett hjärta och om bebisen växer som den ska, det är min största skräck just nu att det ska ha avstannat eller vara fel på barnet. Men vi får se på tisdag morgon!

För er som undrar om jag inte snart ska byta kategori så kommer jag vänta tills kuben är gjort tror jag och det beror på skepticismen emot allt detta som sker just nu och rädslan av det inte ska gå bra hela vägen.

12 kommentarer:

  1. Man får vara rädd, det är verkligen helt naturligt särskilt efter allt du gått igenom. Jag blir alltid lika förvånad över tjejer som beter sig som att ett tidigt plus är helt = frisk bebis och som berättar för hela världen och ordnar barnrummet innan första UL.. På ett sätt avundas jag dem nog. Håller tummarna för dig, har allt sett bra hittills är ju oddsen bra! =)

    SvaraRadera
  2. Glömde fråga om du har nån att prata med; vet flera som fått bättre hjälp än väntat av samtalskontakt. Kan va skönt att ha nån professionell att tala med där man kan säga allt det brutala och "fula" som man kanske inte kan med sina anhöriga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pratar mycket med mina senior kollegor så det känns tryggt. Rädsla är nog bra inom rimliga gränser tror jag. Dina tummar betyder mycket för mig. Kram

      Radera
  3. Vet precis hur du känner eftersom jag varit med om precis samma resa som du. För mig blev det bättre när bebis sparkade tydligt och jag visste att det fanns chans för dem att överleva utanför magen. Vi struntade i KUB för jag hade aldrig gått vidare med något prov som hade ökat risken för missfall det minsta. Vad kommer det sig att du ska gå på spec mvc? Håller tummarna fär att allt fortsätter gå fint. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju fler tummar desto bättre. Jag ville gå på Spec mvc av många orsaker då jag är en högrisk patient. Kram på dig

      Radera
  4. Jag förstår precis hur du känner, med massor av tidiga missfall.
    Jag håller tummarna och hejar på - det känns som att dina förutsättningar är goda nu! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina tummar betyder mycket för mig. Hoppas på fortsatta fina förutsättningar. Kram

      Radera
  5. Stor kram! <3 tror dessa känslor är rätt vanliga, speciellt efter år av kämpande. Att bara acceptera är en lättnad. Tre månader kvar för mig till BF, kan fortfarande kännas overkligt tycker jag stundvis. :) En massa känslor och tankar och allt är inte bara rosa glitter att vara gravid ( även om man längtat så starkt och kämpat, måste det vara ok att också känna dig trött, negativa tankar etc och klaga ibland) För mig hjälpte det att ha kvar min samtalskontakt fram till v 12. Men alla är olika. Ta hand om dig och varandra. Jag håller stenhårt tummarna, detta ska bara gå vägen! ;) / Karin

    SvaraRadera
  6. Och sen inte att tala om vad dessa hormoner gör med ens tankar, känslor , förnuft etc etc �� Hehe galen är rätt ord ibland ;) humöret åker bergochdalbana och man känner stundtals inte igen sig själv!! / Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hormoner finns det gott om ju! Kul att du snart får hålla din goa bebis! Kram

      Radera
  7. Jag kan verkligen känna din oro, hur den gnager och ger mörka tankar. Å alla tankar och känslor som snurrar i ett enda virrvarr..tror också att hormonerna spelar sitt spratt i din kropp. Håller tummarna för dig/er att allt ska gå bra hela vägen in i mål <3

    Kram min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tummar behövs vännen så fortsätt att hålla dem är du snäll! Kram

      Radera