fredag 16 januari 2015

Bara 14 timmar kvar

Fredagen är här och många går på ledigt, några av oss arbetar obekvämt så vi jobbar eller ska jobba helgen. Jag har aldrig jobbat måndag till fredag förutom på praktiker men känner ingen längtan efter det heller. Jag älskar att vara ledig en onsdag eller fredag när många jobbar, det är ett annat tempo när man arbetar som jag gör även om det kan vara lika stressigt och jobbigt. I förlossningsvården råder det just nu stor brist på barnmorskor, dålig löneprogress, dåliga arbetstider och stressigt arbete gör att många lämnar förlossningen för att börja på mvc, Gynmottagning mfl. Jag förstår mina kollegor att de gör så, jag kommer förmodligen göra likadant när det närmar sig pensionen för jag tror att jag kommer sluta mina arbetsdagar på en mvc. Men det är tråkigt när kompetensen försvinner för vi oerfarna och nya behöver dem för att bli bra barnmorskor och de besitter en enorm kunskap som man blir avundsjuk på. Man kan bara hoppas att om 25 år att man har lika stor kunskap som dem, men bara på det året som jag arbetat som barnmorska har jag utvecklats enormt så jag tror att det finns en god chans.

Nu är det bara 14 timmar kvar innan jag går på en mycket efterlängtad semester, jobbar inatt också men det känns så bra att veta att snart är jag ledig i 18 dagar! Sen väntar kalas för maken, packa väskan och städa huset lite så det är fint när man åker iväg. Jag önskar er en underbar helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar