tisdag 10 maj 2016

10+0

Ännu en ny vecka, tiden går fortare nu och det är skönt. Efter ulj förra veckan kändes allt bra och vi visste att bebisen växt och levde. Nu är man på samma ruta som innan, vill göra nytt ulj bara för att försäkra mig om att allt fortfarande är bra men jag måste försöka hålla mig tills kub testet. Jag har symtom och känner mig gravid så jag måste tro på detta och försöka tänka normalt om detta och tänka som den barnmorskan som jag är. Finns inget som tyder på att detta skulle stannat av ju och då måste pessimisten på axeln lugna ner sig och försöka stilla sig men det är svårt. Blir skönt sen när jag kan lyssna med doppler på jobbet, ännu en förmån som jag har. I onsdags var jag hos barnmorskan för inskrivning, det kändes surrealistisk och hela tiden tänkte jag att jag måste drömma och att jag snart skulle vakna upp till samma mardröm som vi levt i de senaste 5 åren. Allt gick bra men jag har järnbrist redan så jag har börjat med Niferex, vill ju ha depå om det blir förlossning då äggdonationer blöder mer vid förlossning. När bm bokade tider i juni och när hon bokade tid för rutinultraljud så ville jag bara sakta ner henne och be henne sluta, vi vet ju inte om vi kommer så långt och jag kan bara tänka en dag i taget och som mest en vecka framåt med tanke på vår historia om misslyckanden. Men RUL är iallafall 11 juli om vi kommer så långt, när det gäller kub så får vi det inte gratis då donatorn år 29år så jag bokade ett privat på Ca 25/5 så på torsdag efter jobbet ska jag dit och ta proverna inför kuben, det kostar 800kr men det är det värt. En chans att se bebisen igen och sen se om vi har risk för kromosom avvikelser eller inte. Har varit sjuk från jobbet i cirka 2 veckor,  haft så ont i ryggen mest på kvällen och natten. Vet inte om det är tidigt foglossning eller inte, läste att man kan få det om man skadat ryggen tidigare och efter 20år i vården så har jag skadat mig några gånger. Får se vart det tar vägen. 
Hoppas att ni alla njuter av vädret, sommar redan nu och jag hoppas att det håller i sig, vet att maj 2008 var såhär fin hela tiden. Tack för att ni läser min blogg och tack för alla fina kommentarer, ni är guld värda allihopa! 

6 kommentarer:

  1. Ja lyssna inte på " katastrof" tankarna! Tänk efter om du kanske kan koppla på din professionella sida i detta? ( svårt kan jag tänka mig!) men hur hade ditt bemötande varit till dem som tänker som dig ( hur brukar du ha de samtalen) Kanske kan det också vara en nackdel i detta läget att " veta för mkt medicinskt" vad som kan gå fel etc ( det märker jag ibland vissa tendenser hos min mamma som är BM!) ;) Men som en nära vän mkt klokt sagt till mig " för det mesta går ju faktiskt allt bra" ( grav, förlossning etc) det ligger nått i det! Jag försöker tänka så :) Att oroa sig i förväg för mycket förlorar man också mkt energi på.... Lättare sagt än gjort som sagt i know! För några år sen hade jag mkt lättare att tänka katastrof tankar men det hjälpte att gå och prata med en kurator ( var mkt i livet då med!) och få " verktyg" och jobba på det. Kanske kan du få en samtalskontakt om du inte redan har den? Sen att oroa sig och noja hör nog grav till också ( som du vet!) ;) och som min mamma sagt " förbereder ju en också för föräldraskapet och att man faktiskt ska bli mamma!!) <3 Men som du säger just nu är allt bra och inget visar på motsatsen! :) snart är v 12 här och sen efter RUL tyckte jag tiden började gå snabbare! Idag har jag själv nojat förresten hehe ;) alltid är det nått. Men men vissa dagar blir det ju så. Heja dig! Sorry för långt inlägg ;) kram/ Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det enklare att tänka negativt än positivt. Tänk hur vi funkar i den barnlösa världen! Tack för ditt inlägg! Kram Genus Longing

      Radera
  2. Åå ja tiden går fort, jag hoppas att du kan släppa katastrof tankarna mer och mer Du är så värd att få njuta fullt ut av allt som händer nu vännen! <3
    Men förstår Dig att det är svårt att släppa alla negativa tankar som finns efter så lång tids kämpande och alla tidigare motgångar.

    Jag har också järnbrist och tycker inte att jag blivit något piggare fast jag nu ätit Duroferon mer än tio dagar =(
    Ska ta nytt prov om någon vecka, ev. passar jag på å frågar om de på jobbet kan ta ett Hb någon dag.

    Fortsätter hålla tummarna för er!

    Kram från B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att ditt järnvärde stigit! Tack för ditt inlägg! Tänker på dig gumman! Kram Genus Longing

      Radera
  3. Känner igen det där. Helst vill man göra UL en gång i veckan. Men det är nog nyttigt att försöka tänka positivt och stå ut.

    Hoppas tiden går fort till KUB.

    Angående järn så fick jag ett tips om Duroferon som är Depot. Min mage gillar inte Niferex så jag ska testa det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden går långsamt och det är tufft! Önskar så att man fick gå i ide tills förlossningen. Kram på dig! Genus Longing

      Radera